Βρείτε μας στο Facebook

English French German Italian Portuguese Russian Spanish Turkish

Η Αθηναϊκή Τριήρης

b_180_0_16777215_00___images_stories_ShipsHistory_Ancient_AtheneanTrireme_TriremeAfisa_SM.jpgΤον 7ο αιώνα π.χ. ο Κορίνθιος ναυπηγός Αμεινοκλής κατασκεύασε την πρώτη τριήρη για λογαριασμό του τύραννου της Σάμου Πολυκράτη. Ήταν μια κατασκευαστική εξέλιξη της δίκροτου πεντηκοτνόρου (διήρης), προσθέτοντας αρχιτεκτονικά (χωρίς να αυξήσει το συνολικό ύψος) μία σειρά κωπηλατών. Έχει 2 ιστία, το κύριο στο κέντρο που είναι το μεγάλο και το μικρό κοντά στην πλώρη. Στην ίσαλο γραμμή, στην πλώρη, έχει ένα ορειχάλκινο έμβολο που χρησίμευε για τον εμβολισμό.

Οι Αθηναίοι ήταν πρώτοι που κατάλαβαν την αξία του καινούργιου όπλου και άρχισαν την ναυπήγηση στόλου. Το πλήρωμα μιας τριήρους αποτελείτο από τον τριήραρχο, κελευστή, 2 με 3 αξιωματικούς κατά μήκος του καραβιού, 2 πηδαλιούχους, αυλητή, 172 (περίπου) κωπηλάτες, 10 με 20 πεζοναύτες (οπλίτες, τοξότες και ψιλούς), 10 με 15 βοηθητικό πλήρωμα, δηλαδή 200 άτομα περίπου. Σε πολλές περιπτώσεις οι κωπηλάτες είχαν οπλισμό μαζί τους και πολεμάγανε σαν χερσαία στρατεύματα. Κάθε τρίηρη είχε εφόδια σίτισης για 3 με 4 ημέρες (λόγο χώρου).

Κύριο χαρακτηριστικό της ήταν η μεγάλη ταχύτητα (12 μίλια περίπου) που ανέπτυσσε σε μικρό χρόνο, που με καλά εκπαιδευμένο πλήρωμα γινόταν τρομερό πλεονέκμα κατά την ναυμαχία, πράγμα που έκαναν πράξη οι Αθηναίοι, από την εποχή των μηδικών πολέμων μέχρι και την μετά εποχή του Πελοποννησιακού πολέμου, αξιοποιώντας στο μέγιστο τις δυνατότητές της.

b_180_0_16777215_00___images_stories_ShipsHistory_Ancient_AtheneanTrireme_TriremeDesign_SS.jpgΓια να επιτύχουν αυτό οι Αθηναίοι έβγαζαν κάθε χρόνο τον στόλο τους στον Σαρωνικό για γυμνάσια. Οι νέες τακτικές που εισήγαγαν οι Αθηναίοι "διέκπλου με αναστροφή" και "περίπλου" τους έκαναν αήττητους στην θάλασσα γιατί μέχρι τότε οι ναυμαχίες θύμιζαν πιο πολύ πεζομαχία παρά ναυμαχία, ενώ με τις νέες τακτικές τους οι Αθηναίοι, το εμβόλιζαν και εγκατέλειπαν τον αντίπαλο λαβωμένο εκτός μάχης.

Από την εποχή του Κίμωνος, έχουμε τις πρώτες κατάφραχτες τριήρεις, δηλαδή προσθέσανε ένα "κατάστρωμα μάχης" πάνω από τους κωπηλάτες προσφέροντας τους προστασία από τοξεύματα, επιτρέποντας στους πεζοναύτες να κινούνται άνετα και γρήγορα σε όλο το μήκος του καραβιού και να μάχονται άνετα. Πέρα από τις πολεμικές τριήρεις υπήρχαν οι οπλιταγογές, ιππαγωγές, ταχυδρομικές. Οι τελευταίες ήταν ιδιαίτερα σκαριά γιατί έπιαναν μεγάλες ταχύτητες (Πάραλος και Σαλαμινία) και τις θεωρούσαν ιερές.