Βρείτε μας στο Facebook

English French German Italian Portuguese Russian Spanish Turkish

Το πέραμα

Πρυμνιό ποδόστημα περάματος προς απόσυρσηΟ τύπος πέραμα ανάγεται, σύμφωνα με τους ιστορικούς και τους αρχαιολόγους, στους πρώτους βυζαντινούς χρόνους και είναι ειδικά σχεδιασμένος για τα μικρά και συχνά κύματα του Αιγαίου (Εφημερίδα Το ΒΗΜΑ, 31/01/1999, ΧΑΡΑ ΚΙΟΣΣΕ).

Το πέραμα αποτελεί τη πιο ιδιότυπη κατηγορία σκαφών της ελληνικής παραδοσιακής ναυπηγικής. Η γάστρα του παρουσιάζει σημαντικές ομοιότητες του με το τσερνίκι, πλην όμως το Πέραμα ήταν μεγαλύτερο. Μαρτυρίες παλαιών καραβομαραγκών που αναφέρουν συγγένεια του Περάματος με τα τρεχαντήρια, πηγάζουν από τις ίδιες σχεδόν αναλογίες του συνολικού πλάτους ως προς το συνολικό μήκος, καθώς και από το σχήμα του κεντρικού νομέα που ήταν ίδιος με αυτόν του τρεχαντηριού.

Περάματα κατασκευάζονταν άλλοτε στενότερα και άλλοτε φαρδύτερα ανάλογα με το σκοπό της χρήσης τους. Τα στενότερα κατασκευαζόντουσαν ώστε να επιτυγχάνεται μεγαλύτερη ταχύτητα κατά τη πλεύση και τα φαρδύτερα για να δημιουργείται μεγαλύτερος αποθηκευτικός χώρος ικανός για μεταφορές μεγάλου όγκου εμπορευμάτων. Εμπορικά ή για μεταφορά μεγάλων φορτίων ήταν η κύρια χρήση των περαμάτων.

Σήμερα η παραγωγή τέτοιων σκαφών έχει σταματήσει, παρ' όλα αυτά Περάματα συνεχίζουν να αρμενίζουν στις ελληνικές θάλασσες κυρίως ως σκάφη αναψυχής. Ένα κύριο τεχνικό χαρακτηριστικό των Περαμάτων ήταν ένας μικρός καθρέπτης τοποθετημένος κάθετα στο επάνω μέρος της πλώρης, όπου εκεί κατέληγαν τα δύο άκρα της κουπαστής.

Η πρώτη ναυπήγηση περαμάτων στον Ελλαδικό χώρο ξεκίνησε στα ναυπηγεία της Σύρου, όπου με το πέραμα των χρόνων η κατασκευή περαμάτων διαδόθηκε και εξαπλώθηκε σε όλη την ελληνική επικράτεια. Η Σύρος όμως θεωρείται ακόμη η πρώτη και παραμένει ιστορικά η κατεξοχήν εξειδικευμένη στη κατασκευή περαμάτων.

Βιβλιογραφία:

  • ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΝΑΥΠΗΓΙΚΗ - Κώστας Α. Δαμιανίδης