Εμπορικό Καίκι Αν. Αιγαίου (Pereme*-Πέραμα)

Εμπορικό Καίκι Αν. Αιγαίου (Pereme*-Πέραμα)

Εμπορικό Καίκι Ανατολικού Αιγαίου (ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ)Ομοίωμα χαρακτηριστικής μορφής εμπορικού καϊκιού που εμφανίζεται σε πολλές φωτογραφίες των αρχών του 19 αιώνα, στην περιοχή του ΒόριοΑνατολικού Αιγαίου.

Η ιδιόμορφη ιστιοφορία του σκάφους, χαρακτηρίζεται από την απλότητα της με τοποθετημένο στη μέση του ένα υψηλό άλμπουρο, με μία κλίση 10-12 μοιρών προς την πρύμνη, χωρίς πρότονο και επίτονο, παρά μόνο τις αντιστηρίξεις απλών ξαρτιών, δύο σε κάθε πλευρά  του. Το μοντέλο φέρει ιστιοφορία μονής ψάθας χωρίς ράντα, και συμπληρώνεται με δύο φλόκους που εκτείνονται από την πλώρη με απλή πρόσδεση σε ένα εύκολα μετακινούμενο μικρό μπαστούνι (πρόβολο).

Κατασκευαστής / Shipbuilder : Γιώργος Μπουζούνης

 

 
Κλίμακα
Μήκος
Πλάτος
Ύψος
Διαστάσεις / Dimensions :
1:20
69 cm
13,5 cm
56 cm
Τύπος γάστρας :
Εμπορικό Καίκι Ανατολικού Αιγαίου
Ιστιοφορία :
Μία (1) ψάθα και δύο (2) φλόκους
Όνομα :
ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

Εμπορικό Καίκι Ανατολικού Αιγαίου

Περιγραφή του μοντέλου

Χαρακτηριστική μορφή εμπορικού καϊκιού που εμφανίζεται σε πολλές φωτογραφίες των αρχών του 19 αιώνα, στην περιοχή του ΒόριοΑνατολικού Αιγαίου.

Με παλαιότερες τις καταγραφές-αποτυπώσεις των περιηγητών Warigton Smyth το 1909 και του Jeancard, Paul περί το 1914, η μορφή του άλλά και η ιδιόμορφη ιστιοφορία του, ξεχωρίζει εύκολα ανάμεσα στα άλλα σκάφη στα λιμάνια της Καλλίπολης των νησιών Μυτιλήνης- Χίου-Σάμου-Ρόδου, αλλά και των πόλεων της Μ.Ασίας, Σμύρνης-Αϊβαλί. 

Εμπορικό καίκι Ανατολικού Αιγαίου Image-6a

Με γάστρα μάλλον στενόμακρη και με κυμαινόμενο μήκος από 8-13 μέτρα χαρακτηρίζεται ως οξύπρυμνο σκάφος με απολήξεις σε δύο ελαφρά κεκλιμένα ποδοστάματα και με διαμορφωμένα «κατσούλια» στις καταλήξεις του παραπέτου (πλευρών). 

Image-3 lemnos-1915

Το σκάφος διέθετε μερικά καλυμμένο το εσωτερικό της πλώρης και πρύμνης και «ανοιχτό» αμπάρι με ισχυρό πάγκο στην μέση ως στήριγμα για το μοναδικό του άλμπουρο. 

Εμπορικό καίκι Ανατολικού Αιγαίου

Η ιδιόμορφη ιστιοφορία του σκάφους, χαρακτηρίζεται και από την απλότητα της. Το σκάφος είχε τοποθετημένο στην μέση του ένα υψηλό άλμπουρο, με μία κλίση 10-12 μοιρών προς την πρύμνη, χωρίς πρότονο και επίτονο, παρά μόνο τις αντιστηρίξεις απλών ξαρτιών, δύο σε κάθε πλευρά  του. Στις περισσότερες φωτογραφίες φαίνεται να φέρει ιστιοφορία μονής ψάθας χωρίς ράντα, ενώ υπάρχει και η περίπτωση με φέρουσα  ιστιοφορία μισολάτινου.

Εμπορικό καίκι Ανατολικού ΑιγαίουΤην ιστιοφορία του συμπλήρωναν δύο φλόκοι που εκτείνονταν από την πλώρη με απλή πρόσδεση σε ένα εύκολα μετακινούμενο μικρό μπαστούνι (πρόβολο). Το μπαστούνι αυτό των φλόκων δεν διέθετε βέντα και στράλι (αντιστηρίξεις) αλλά προσαρμόζονταν σε δύο τσέρκια (κρίκους) στο κοράκι και το κατάστρωμα της πλώρης.

Σχεδόν σε όλες τις φωτογραφίες το σκάφος φέρει πλευρικούς μουσαμάδες για την προστασία του «ανοιχτού» αμπαριού, οι οποίο σε κάποιες περιπτώσεις κρέμονται ελεύθεροι από την κουπαστή, για την εύκολη χρήση κουπιών.

Εμπορικό καίκι Ανατολικού ΑιγαίουΟ ιδιαίτερος χρωματισμός του, με το τράβηγμα της «παλάμης» υψηλά προς την πλώρη και την πρύμνη το εμφανίζει όμοιο με την Γαϊτα Σμύρνης με την οποία όμως δεν πρέπει να συγχέεται.

Η Γαϊτα Σμύρνης ήταν μικρό επιβατηγό κοπήλατο σκάφος με χρήση στην αποβίβαση επιβατών από ατμόπλοια, τα οποία δεν μπορούσαν να προσεγγίσουν  το λιμάνι λόγω ελλιπούς υποδομής. Στην ιστιοφόρο έκδοση της διέθετε μικρό λατίνι.

 

Παρατηρήσεις για την κατασκευή.

Το σκάφος επισημάνθηκε-αναγνωρίσθηκε σε τουλάχιστον 10 φωτογραφίες από το αρχείο του naftotopos.gr και μελετήθηκε με την κατασκευή αρκετών ναυπηγικών σχεδίων, πριν το τελικό.

Οι διαστάσεις του σκάφους-μοντέλου όπως και η ιστιοφορία του προέκυψαν και επιβεβαιώθηκαν μέσω της βιβλιογραφίας και των αναλογιών που καθορίζονται στο βιβλίο «Περί εξαρτισμού των πλοίων» του Κοτσοβίλη. Η κατασκευή του μοντέλου έγινε με την μέθοδο “shell first”  σε ψευδονομείς (αφαιρούμενους) και με διπλό πέτσωμα γάστρας. Χρησιμοποιήθηκε ξυλεία από πεύκο, καρυδιά και πυξάρι. Για τον χρωματισμό του μοντέλου ελήφθη υπόψη ο χρωματικός χαρακτήρας των σκαφών του ΒΑ. Αιγαίου και κυρίως της ν. Μυτιλήνης.

Το φορτίο του μοντέλου αναπαριστά  φορτίο κεραμιδιών σε αντίστοιχη κλίμακα (1:20), κατασκευασμένα από διαμόρφωση-επεξεργασία χαρτονιού.  Αποτελείται από 1000 κεραμίδια κατασκευασμένα ένα προς ένα στο χέρι.

 

 *https://tr.wikipedia.org/wiki/Peremeci

        https://translate.google.gr/translate?sl=tr&tl=el&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Ftr.wikipedia.org%2Fwiki%2FPeremeci&edit-text=&act=url

      https://translate.google.gr/translate?hl=en&sl=tr&tl=en&u=https%3A%2F%2Ftr.wikipedia.org%2Fwiki%2FPeremeci

 

Φωτογραφίες από το μοντέλο

IMG_2104.jpg IMG_2106.jpg IMG_2107.jpg

IMG_2109.jpg IMG_2111.jpg IMG_2113.jpg

IMG_2115.jpg IMG_2117.jpg IMG_2118.jpg

IMG_2119.jpg IMG_2120.jpg IMG_2121.jpg

IMG_2122.jpg IMG_2125.jpg IMG_2127.jpg

IMG_2129.jpg IMG_2130.jpg IMG_2132.jpg

IMG_2133.jpg IMG_2135.jpg IMG_2136.jpg

IMG_2137.jpg IMG_2140.jpg IMG_2141.jpg

IMG_2144.jpg IMG_2145.jpg IMG_2147.jpg

IMG_2148.jpg IMG_2150.jpg IMG_2151.jpg

IMG_2153.jpg IMG_2154.jpg IMG_2157.jpg

IMG_2158.jpg IMG_2159.jpg IMG_2160.jpg

IMG_2161.jpg IMG_2165.jpg IMG_2166.jpg

IMG_2168.jpg IMG_2171.jpg

 

 

 {nomultithumb}

 

 

 

Εκτύπωση